Vajinismus

Vajinismus Nedir?

Vajinismus, kadınların cinsel ilişkiye girme konusunda isteği olmasına karşın cinsel ilişkiye girememesidir. Cinsel ilişki sırasında kadınlar kendini kasarak penisin vajinaya girmesine engel olmaktadır.

Kadın hastalıkları içinde en çok dikkat çeken sorunlardan biridir. Birçok kadında bu rahatsızlık olmasına rağmen çeşitli sebeplerle tedaviye başvurmaktan kaçınmaktadır.  Vajina hem esnek hem de kaslı bir yapıya sahiptir. Cinsel ilişki sırasında kaslar kontrolsüz bir şekilde daralır ve cinsel ilişkiye kendini kapatır.

Yapılan araştırmalar dünyada her 100 kadından 2 tanesinde vajinismus sorunlarının görüldüğünü ortaya koymaktadır. Tedavi edilmediğinde çiftler arasında sorunlar ortaya çıkabilir ve aile problemleri yanında kadının tüm hayatını olumsuz etkileyen bir rahatsızlık haline gelebilir.

Vajinismus Nedenleri Nelerdir?

Vajinismus birçok kadında psikolojik nedenlere bağlı olarak ortaya çıkmaktadır. Ancak bazı kişilerde yapısal nedenlere bağlı olarak da ortaya çıkabilir.

Vajinismusun psikolojik nedenleri şöyledir;

• Kadınlarda cinsel ilişki sırasında ağrı duyması, kanama yaşaması, ilişkiye zorlanması gibi durumlar ilişkiye girmekten korkma sorunlarına yol açabilir.
  • Kadınların çevreden ilk gece cinsel ilişkinin ağrılı geçeceğine dair yanlış duyduğu bilgiler
  • Daha önce cinsel taciz, tecavüz ya da cinsel istismara maruz kalma ya da başkasının başına geldiğinde tanık olma
  • Kadında yetersizlik hissi, paniğe yatkın kişilik, başarısızlık hissi gibi sorunlar psikolojik nedenler arasında yer alabilir.

Vajinismus yapısal nedenleri şöyledir;

• Vajinal enfeksiyonlar yaşanması
  • Bartholin kisti sorunları
  • Kızlık zarının kalın ve sert yapıda olması tarzında kızlık zarı sorunları
  • Vajina içinde perde bulunması
  • Pelvik ınflamatuar rahatsızlığı yapısal nedenler arasında yer almaktadır.

Penisin Vajinaya Girişinde Olan Ağrı Neden Olur?

Vajinismus sorunu yaşayan kişilerde sorun psikolojiktir. Ancak bazı kadınlar çeşitli sebeplerle ve baskıya bağlı olarak acı duymasına karşın ilişkiye girmeye devam edebilir. Bu durumda sürekli artan bir sorun ortaya çıkabilir. Vajinismus rahatsızlığında kadınlarda penis vajinaya girdiğinde bir ağrı yaşanabilir.

Bu ağrının sebebi çeşitli olabilir. Ancak genel olarak bu ağrı psikolojiktir. Yani kadınların cinsel ilişkiye karşı geliştirdiği olumsuz tutum vajinaya girişte ağrı hissedilmesine yol açabilir. Bazı kadınlarda da vajina daraldığı için kasların kasılmasına bağlı olarak baskı ve ağrı hissedilebilir. Tedavi sonrasında kasılmalar olmaz ve kadınların vajinaya yönelik ve cinsel ilişkiye yönelik görüşleri değiştikçe ağrı da ortadan kalkacaktır. Ağrı yapısal bir soruna bağlı olarak görülüyorsa fiziki muayene sonrasında ortaya çıkabilir ve gerekli önlemler alınır.

Vajinismus Tanısı Nasıl Konur?

Vajinismus sorunun altında yatan nedenler genel olarak psikolojik kaynaklıdır.  Kadınlarda ağrılı yaşanan cinsel ilişkilerin tamamının vajinismus olabileceği algısı yanlıştır. Bu yüzden de öncelikle nedenlere bağlı olarak doğru tanı koyulması da önemlidir. Doğru tanının koyulması için uzman bir destek almak şarttır.

Hekim öncelikle çiftin ve kadının tıbbi öyküsünü dinler. Daha sonra duruma göre jinekolojik muayene yapılabilir. Vajinismus tanısının ortaya çıkabilmesi için altta yatan nedenlerin araştırılması gerekir. Hastalığın sebep olduğu depresyon ya da psikolojik sorunlar olması durumunda öncelikle bu sorunların ortadan kaldırılması gerekir.

Vajinismus Tedavisi Nasıl Yapılır?

Vajinismus hastalığı kişilerin tek başına yenebilecekleri bir sorun değildir. Bunu düşünerek bir uzmana başvurmayan çiftlerde sorunun daha da büyüdüğü gözlemlenmektedir. Bu yüzden de vajinismus tedavisi için mutlaka bir uzmana başvurulmalıdır.

Doktorlar çiftlerin öncelikle yaşadıkları ortamı ve birbiriyle olan aile öykülerini dinler. Buna ek olarak jinekolojik muayene yapılır. Altta yatan nedenler ve yapısal sorun olup olmadığına bakılır.   Muayene sonrasında kişinin durumuna göre bir tedavi planı oluşturulur.

Vajinismus tedavisinde kullanılan yöntemler genel olarak şöyledir;

Cinsel Terapi

Vajinismus tedavisinde en çok uygulanan yöntemlerden biri cinsel terapidir. Çünkü bu rahatsızlık tamamen psikolojik bir durumdur. Cinsel terapi sırasında kadının cinselliğe bakış açısına odaklanma söz konusudur.

Cinsel terapi çiftlere uygulanır. Çiftlerin daha kaliteli bir cinsel hayata geçiş yapabilmeleri esastır. Profesyonel aile terapistleri tarafından uygulanan bu işlemde çiftlerin birbirine destek olması esastır.  Bu süreçte bilişsel, davranışsal ve dinamik psikoterapi yöntemleri de eş zamanlı olarak uygulanabilir.

Vajinal Egzersizler

Vajinismus tedavisinde kadınların vajinadaki kasları kontrol edebilme konusunda da destek verilir.  Bunun için bazı vajinal egzersizler tercih edilir. Bu egzersizler son derece basit ve pratik egzersizlerdir. Doktor soruna göre belirli bir plan içinde egzersizler önerir.  Kadınlar bu egzersizleri planlı bir şekilde uygulayarak cinsel organıyla olan sorunlarını yenebilir.

Vajinal egzersizleri tek başına evde uygulamak da yanlıştır. Vajinal egzersizlerle birlikte cinsel terapi de eş zamanlı olarak yürütülmelidir. Bu konuda profesyonel destek almak önemlidir. Ayna egzersizi,  masaj egzersizi,  Kegel egzersizi, nefes egzersizi ve parmak egzersizleri bu süreçte verilen egzersiz seçenekleri arasında yer alır.

Hasta sorunu kabullenerek yüzleştiğinde mutlaka tedavisi olan bir hastalıktır. Bu problem bir çift sorunu olarak düşünülmeli ve sadece kadına yüklenmemelidir.

Vajinismus Ücretleri

Vajinismus ücretleri tedavi durumuna göre değişir. Her hastada hastalık çeşitli düzeylerde ortaya çıkar. Tedavi sırasında terapi yöntemi kullanıldığı için psikoloğun terapi ücreti ve yapılacak terapi sayısı önemlidir. Bazı kişilerde hastalık 2-3 seansta yenilirken bazı çiftlerde de bu süreç daha uzun olabilir.

İstanbul’da vajinismus tedavisi yapan yerler biraz daha maliyetli olabilir. Tedavi ücretleri hakkında detaylı bilgi almak için uzmanlara danışmak daha doğru olur.  Net bir fiyat belirlenemese de seans ücretleri hakkında bilgi alınabilir.